SKAUGUMSÅSEN, GROSETKOLLEN OG ÅSTADRESERVATET

Skaugumsåsen er Askers svar på Kolsåstoppen (og kanskje litt Holmenkollen og Tryvann).

Her kan du se innover mot Oslo og østre Bærum som om du er oppå skyene og få byens tjas og mas på god avstand, -og peke nese i retning E18 Nesbru! Her får du fin oversikt over det som skjer i byen på godt og ondt.

Og siden Skaugumsåsen er rett ovenfor Skaugum gård så kan du jo også fint titte ned på de kongelige i mens du er der. Fra Skaugumsåsen kan du også se Jonsknuten i Kongsberg.

Ellers beste turen opp til Skaugumsåsen er egentlig via Grosetkollen og Åstadreservatet.

Her kan du parkere ved Åstaddammen eller lenger oppe langs Skustadgata, rett nedenfor Åstadbakken. Her kan du gå til nordenden av Åstad-reservatet og Åstaddalen hvor du går over Stokkerelva og oppover mot nordvestsiden av Åstaddalen. Her pleide jeg å gå mye tur når jeg var liten siden jeg var oppvokst i områdene her. Vi pleide å møte en gammel pensjonist som var klar på at det var hans sti og stort sett var vi alene her. Etter ca 1999 opplevde jeg at stien ble mer populær. Da hadde vi brukt stien i ca seks år stort sett bare oss og pensjonisten.

Her klatrer du videre og følger bare stien oppover til Grosetkollen. Her kommer du nå inn på blåsti-nettverket som går videre opp til Skaugumsåsen. På Grosetkollen har du også kjempeflott utsikt innover mot Oslo.

Når jeg var liten var det her noen hogstfelt med noen utsiktspunkter oppover på veien, men de tror jeg nå er så og si helt gjengrodd.

På det øverste hogstfeltet, eller cirka rett nedenfor selve Grosetkollen, pleide det å være et kjempefint blåbærsted. Men her tror jeg det nå er såpass gjengrodd at blåbærene ikke får nok lys. På veien oppover kan du gå både til høyre og til venstre noen tydelige traktorslep hvor den ene går forbi fin blåbærlyng hvor jeg nå tror er det nye blåbærstedet i området. Her kan du gå rundt via nedsiden og sørsiden av Grosetkollen for så å komme inn på hovedstien den blåmerka stien i fra Hvalstad eller Åstaddammen og opp til Grosetkollen igjen. Det går også an å gå nordover og nedover mot Groset gård, og her kommer du inn på veinettet, og det er lettere å gå og du kan få deg en annen fin runde. Nede ved Åstaddalen naturreservat igjen kan du gå stien på vestsiden av Åstaddalen og Stokkerelva. Her var det en gang en bunkers som vi var overbevist om at ble bygget under 2 verdenskrig, men som viste seg å være i fra jernbaneutbyggingen i området på 1960 tallet.

Denne ble revet ca mellom 2015 og 2018. (Her kan du lese et spennende intervju med eventyreren Halvor ang "satanist-gruvene" i området.)

Herfra går stien i fra den blåmerkede stien opp til Grosetkollen og videre oppover mot nordsiden av dalen. Ca midtveis går det en sti opp til venstre som er ryddet og merket med noen varder. Også videre oppover en skråning med mye pukk hvor stien i grunnen ser ut som den er bygget opp.

(Utsikt mot Åstadgård)

Her og opp kløfta på toppen kommer du til noen flotte utsiktspunkt. Men her stopper stien.

Skal du gå stien videre til der hvor stien til pensjonisten krysser enga må du gå rett til høyre etter kløfta og oppover en liten gang i terrenget. Her går stien oppover og litt forbi et sted hvor noen har ryddet og kappet et veltet seljetre i to. Men så forsvinner stien for godt.

Selv jeg som virkelig har ørne-syn og en innebygget gps måtte virkelig slite med å finne noen rester av stien videre oppover. Så her må du klare deg på egenhånd med kartutsnittet jeg her viser deg, et kart i fra 1980 tallet jeg har også et kart i fra 2022 over samme område jeg skriver om i dette innlegget men dette stopper akkurat rett ovenfor denne stien som jeg som sagt sier at stortsett er der fortsatt ihvertfall nederst.

Stien skal visstnok holde ganske riktig trase som på kartet noe jeg ikke alltid har sett på slike gamle kart. For ofte har jo kartene hvert unøyaktige og også når jeg har gått turorientering med riktignok ganske nye kart.

Ellers så kan jeg jo også nevne at jeg har funnet et stisystem til. Det er det stisystemet som går i fra Løkka Kippåsen og som vi i hvert fall av og til brukte.

Her har de laget et nytt hogstfelt rett ovenfor Løkka Kippåsen, tydeligvis for en del år siden.

Her går traktorslepet opp til toppen av dette hogstfeltet hvor det er kjempeflott utsikt nordover mot Ringiåsen og Ramsåsen kantebakk.

Som jeg nettopp har skrevet om i et annet innlegg, videre innover her, så går det noen ganske så tydelige sauetråkk og stitråkk som tydeligvis er rester av dette stisystemet. Men hvor dette stisystemet virkelig gikk i sin tid huskes ikke av meg lenger...

Men på det nyeste kartet i fra 2022 så er det tydelig oppmerket.

ORMERUD VILLMYRA, GROSET GÅRD OG STOKKER GÅRD

Hvis du sykler i fra Tanum/Billingstad og opp til Stokker Gård, så kan du her sykle videre til noe som heter Ormerud. En liten husmannsplass innerst i veien, hvor det bor noen som du tydelig kan se heier på Stabekk sitt fotballag (da de alltid har Stabekk-flagget heist til topps). Her kan du parkere sykkelen og gå opp en sti som går oppover til venstre mot den blåmerka stien til Gupu og Villmyra. Oppover her var det gammelskog da jeg var barn, men nå er det tydeligvis hogd langs med stien her.

Vel oppe ved den blåmerka stien går du rett fram over stien og inn dalsøkket med Villmyra. Stien som fører deg over Villmyra er muligens gjengrodd i dag. Den går muligens, opp mot Furuåsen, før den går over Villmyra igjen - eller så holder holder den høyre av dalsøkket eller midten før den kommer tilbake på sørsiden av Villmyra, der som du kommer inn på bilveien mellom Gupu og Tømmervika/Semsvann.

Mor og far var i mange år negative til å gå her, etter at de mente det var for vått og gjørmete her og sa alltid at "Villmyra" har fått navnet pga sin villskap. Men de siste 10 årene har det vært en del varmere og tørrere somre igjen, litt slik som på 1990 tallet, slik at jeg tipper det snart skal være greiere å gå her igjen.

Du kan også istedenfor å gå videre over Villmyra, og over til veien i fra Semsvannet til Gupu gå videre langs med nedsiden av Furuåsen og ned til stien mellom Tømmervika, Ormeodden og Stokkermyra. Her hvor denne stien går var det noen som en gang gikk foran meg ved den blåmerka stien mellom Tømmervika og Stokkermyra som så en gaupe innover ved akkurat her hvor stien i fra Furuåsen går. Den lille terrier hunden hennes skvatt til og det gjorde hun også og hun fortalte meg at hun mente hun så en gaupe der. Samme gaupe skal i samme periode ha tatt sauer oppe ved Bergsmarksetra, mye lenger vest i Asker i retning Solli. Denne bonden var heldigvis på gaupas side og ville den ikke noe vondt og hadde derfor lamaer i stedet for skytevåpen. Du har ellers både Salåsen og Djupedalsåsen bygdeborger her.

(Kartutsnitt fra et kart utgitt i 2020)

(over ser du to kart fra kartsamlingen min. Et fra 80tallet og et fra i dag)

(Stien til Kippåsen og Løkka fra Grosetkollen)

(Blåmerka sti fra Hvalstad ved Grosetkollen)

(Stien til Kippåsen)

(Blåmerka sti fra Åstaddammen i retning Groset)

(Stien til satanistgruvene)

(Her går det en sti opp til venstre mot en slags merradal, et stykke nord for gruvene)

(Stien opp merradalen)

(Stien opp merradalen/bjønnskaret)

(Stien til Kippåsen gjør her en vansklig sving hvor det er vanskelig å følge med)

(Her går stien til Groset fra Kippåsen)

(Stien til Groset fra Kippåsen går opp til høyre i bildet, så ikke la deg lure av stien til venstre)

(Jøss, er det mannen med jåen? Her er du nesten fremme ved Kippåsen gård)

(Her er grinna over til veien forbi Kippåsen som ligger rett frem til høyre i bildet)

(Utsikt til enden av Åstadbakken. Et tidligere turutgangspunkt til sent 60 tall)

(Her kommer stien ned ved Groset)

(Her går stien nedover mot Groset fra stien til pensjonisten)

Her går stien til pensjonisten. Her viser pilen en mindre populær sti som passerer stien til pensjonisten hvor du kommer til de flotte utsiktspunktene som kan sees på bildene under.

(Her er stien som går ved østsiden av furuåsen og ovenfor villmyra på sitt beste, som et gammelt veifar. Dette er tatt litt sør for et hogstfelt som ligger sør for villmyra)