Emma Hjorth, Ramsåsen Rundtur via Tanum Jordbru

(Utsiktspunktet ved Ramsåsen. Akkurat som å være øverst i Holmenkollenbakken og Tryvanns tårnet -og i himmelen!)

Turen går til Emma Hjorth via Tokerudutsikten til Tanum Kirke (verdenskjent for Alex Rosens store flause) Herfra til Ringi-gård, som er kjent for sin beryktede flotte eksklusive eplemost og sin fine selvplukk på mais i flotte landlige omgivelser.

Videre til Ringiåsen hvor stien er umerket og som går til høyre fra den blåmerka stien rett ovenfor maisåkeren på Ringi-gård, hvor det er noen bikuber og en gammel forfallen setervoll.

Oppe på Ringiåsen er det forøvrig en veldig fin utsikt og et flott naturreservat verdt å besøke.

Deretter forbi Jordbru via en gammel steinhytte som ble brukt av Milorg under 2.verdenskrig, og deretter opp til Ramsåsen via Kantebakk, og mulig via nok en milorg-koie kalt Ramsåsstua.

Videre derfra går du nordover til Skosliteren via Tjennhaugputten, og enten Merradalen eller Langåshytta -som også var tatt i bruk av Milorg, og videre igjen til Skosliteren og Peterskleiv.

Ved Skosliteren skal hissigproppen Peder Ringeneie i slutten av november 1846 ha drept kona si Anne Larsdatter med øks på hennes tur til Jammerdal for å hente barna sine hos bestemor, i mens Peder selv egentlig skulle hugge ved til vinteren men hvor han tydeligvis kom på andre tanker. Peder Ringeneie er forøvrig den siste personen som ble dømt til døden ved øksing med blodtørstige tilskuere i Norge.

Ramsåsutsikten

I nærheten av Skosliteren er det også noen gravrøyser i fra steinalder og jernalderen på noe som heter Røverkulåsen. Her er det også flott utsikt og du kan gå dit ved å gå turen via Langåshytta og isteden gå den gamle skiløypa/scooter traseen herfra til Vintermyr til Røverkulåsen via bilveien/skiløypa ifra Skoglund.

Du kan også gå via Svartvannshytta, som nå er DNT-hytte med badeplass og bademuligheter i nærheten av Svartvann. Her kan du oppholde deg litt og eventuelt overnatte og samle krefter til en lengre tur neste dag.

I fra Røverkulåsen og Skosliteren kan du enten gå videre til Skui via Jordbru for å ta bussen. Her er det fire alternativer;

1. Du kan gå over jordet rett bakom Skuihoppbaken og så ta den umerka stien ned Urdselva til endeholdeplassen for bussene. (MEN HUSK HER GÅR DU PÅ EGET ANSVAR, FOR DELER AV STIEN HAR NEMLIG RAST UT NEDERST SÅ HER MÅ DU GÅ RUNDT PÅ OVERSIDEN!)

2. Gå inn grusveien til venstre for hoppbakken og ned til høyre til endeholdeplassen rett før du kommer inn på tomten til et av husene.

3.Gå til venstre mellom jordet og grusveien inn til husene rett på nordsida av skuihoppbakken (MEN HUSK DET ER MELLOM JORDET OG GRUSVEIEN, OG HER KOMMER DU OGSÅ NED TIL DER HVOR DET ER RAST. SÅ HUSK FERDSEL PÅ EGET ANSVAR).

4.Ta veien videre forbi skuihoppbakken midt mellom ovarennet og unnarennet når du så kommer til en parkeringsplass kan du velge mellom å gå ned skiløypa rett nedenfor p-plassen og videre ned forbi Skui skole. Deretter ta bussen i fra skolen eller rett og slett ha avtalt på forhånd å bli hentet i bil ved p-plassen.

Eller....

du kan også gå et gammelt veifar rett på undersiden av Ramsåsstupene. Gjerne bli plukket opp av noen venner i bil på Jordbru p-plass. Hvis du derimot har samlet krefter og overnatta på Svartvannshytta kan du sikkert også gå videre i fra Jordbru over Ringiåsen og enten ta bussen i fra sørsiden av Ringiåsen, eller eventuelt gå videre til Tanum Kirke og bli plukket opp av bil der eller gå videre til Emma Hjorth, der hvor første utgangspunktet for turen jeg beskrev er. Eller du kan gå sørover til enten Tanum skole eller Øvre Ås gård. Ved Ås gård kan du også gå videre til speiderens gjenbruk som er en kjempefin bruktbutikk på Tanum.

FORSLAG TIL FLERE TURER I OMRÅDET

1.                   RAMSÅSEN OG RAMSÅSUTSIKTEN  I FRA VESTMARKSETRA VIA HAUGSVOLLEN
  2.                   URDSELVA OPP
  3.                   URDSELVA OG MÆRRADALEN OPP
  4.                   KATTÅSEN OG EIKELUNDSHØGDA VIA EIKELUNDSRASET
  5.                   TANUMS SKOGEN RUNDT VIA BRUKTBUTIKK
  6.                   SVARTORÅSEN MULIGENS LITT AV URDSELVA OG RINGIÅSEN TIL                          BUSS-STOPP VED RINGIÅSENS SØRSIDE

1.  Ramsåsen og Ramsåsutsikten i fra vestmarksetra via Haugsvollen

Denne turen er en tur som i grunnen er enda lettere å gå til Ramsåsutsikten i fra Jordbru. I hvert fall hvis du helst vil unngå de virkelig store brattene opp kantebakk, og ikke tenker at du er en sprek kar i 20 eller 30 årene som skal bruke kantebakk til intervall-trening. Akkurat som mange sprekinger velger å gjøre med å løpe opp og ned søndre Kolsåstopp. Turen i fra Vestmarksetra er nemlig mye slakkere og mye mere barnevennlig. Du går opp den blåmerkede stien i fra øverste parkering på Vestmarksetra via skiløypa til Grønland. Når du har gått inne i skogen et stykke i fra den barkede skiløypa til der hvor skiløypa er på grusveien Grønlandsveien, da kommer du til en flott stein som sikkert mange barn hadde satt pris på å sitte på og føle seg som kongen på haugen ved å klatre opp på.

Her kunne du også ha kommet til denne steinen ved å ha gått via den gamle blåmerkinga i fra mellomste eller nedre p-plass. Etter steinen går du videre flatt på bilvei et veldig kort stykke før du går inn til høyre en bilvei ned og over en bru og inn på nettopp Haugsvollen -der hvor drapsmannen og offeret Peder Ringieie og Anne Larsdatter bodde på 1840 tallet. Her kan du også fint gå via Eikelundshøgda, og alle stiene via denne åsen som jeg har skrevet om i punkt 4 om disse turene.

Videre i fra Haugsvollen kan du enten gå rett opp en sti på oversiden av selve hustuftene eller opp den gamle skiløypa eller dagens blåmerka lenger ned mot stien til Kattås.

Når du så kommer lenger opp må du huske å følge den gamle skiløypa eller ta til høyre fra dagen blåmerkede sti. Etterhvert klatrer den gamle skiløypa seg opp mot venstre her kommer du til et sted hvor du kan velge å gå en sti til høyre over en bekk med mye vierkratt.

Du kan også gå videre oppover mot enda en stein til barna hvor det går en sti inn til venstre litt senere. Følger du den første stien til venstre kommer du til et flott utsiktspunkt. Her følger stien ryggen ytterst ute men det er overhodet ikke noe luftig her pga masse trær i veien for det.

Videre langs med ryggen kommer stien i fra steinen inn. Du går her videre forbi en regndam og du kommer til en rygg oppå et Svaberg. i full fres på vei opp til Ramsåsen. Kanskje prater du og er uoppmerksom, men plutselig ser du en pipe rett opp i fra svaberget/ryggen og du tenker "jøss" hva gjør denne pip… men plutselig ser du konturene av en hel hytte under svaberget og jammen var det visst ikke en milorgkoie oppe på Ramsåsen også? Videre forbi milorgkoia kommer du til stien som tar deg med ut på selve ramsåsutsikten. Vel bekomme!

Ps. du kan også gå forbi en kjempeflott kullmile lenger ovenfor den andre steinen du kommer til i beskrivelsen. Du kan også gå forbi Stovivollen og Rolighølet. En anbefaling hvis du har dårlig tid når du skal tilbake er å gå til Stovivollen og deretter rett ned veien tilbake til parkeringen. Da går du riktignok glipp av Rolighølet som ligger langs blåmerka sti på andre siden av bekken og dalføret

2.   URDSELVA OPP

Ta bussen til endeholdeplassen ved gamle avkjøringen til Isi langs gamle e16. Gå ca 20 meter nord for endeholdeplassen. Her krysser gangveien en liten elv/stort bekkedrag som viser seg å være nettopp Urdselva. Her går det en liten grusvei opp til to hus der det går fint an å gå usjenert forbi opp til en traktorvei som går kjempe bratt opp langs fossestrykene på nederste del av Urdselva.

I første sving til høyre er det en liten avsats som begynner å gro igjen. Her er det sti tråkket opp langs Urdselva. Her er det riktignok noe gjengrodd, men jeg har selv tråkket spor oppover.

Du følger stien fra avsatsen litt nedover der traktorslepet er bygd inn i en hylle langs Elvekløften. Her er det endel trevelter som du forsiktig må klyve over. Etter å ha klyvet over noen trevelter til bånn av bakken ned fra traktorveien går slepet på skrå opp til høyre og er meget utydelig. ADVARSEL SIST JEG GIKK HER HADDE DET RAST. JEG VILLE NØDIG GÅTT OPP HER -TA HELLER Å FØLG BEKKEDRAGET LENGER OG BRÅERE OPP TIL HØYRE.

Når du så har gått opp til høyre må du prøve å komme ned igjen på stien et stykke lenger sørover oppover Bekkedraget. Her går slepet med noen tydelige men noe gjengrodde hjulspor i noe leirete sump med bregner. Etter noen hundre meter så snor elva seg sikksakk opp til høyre og videre til venstre. Her er det en flott åpen plass/eng hvor du fint kan campe.

Hvis du bruker en fredagskveld og går av bussholdeplassen, så sent som ca19:00 eller frem mot 21:00, kan du fortsatt rekke å komme deg inn hit for å campe et sted mellom 22:00 og 23:00 natt til lørdag så lenge det er sankthans bare så det er sagt.

På morran neste dag, hvis du først har campet, så krysser du elva og går opp til et jorde som ligger rett bakom skuihoppbakken. Her går det fint an å gå over selv sommerstid da det istedenfor kornåker er åpen beitemark uten inngjerding som regel bare til slått og ikke beite.

Rett over jordet går du veien bort til høyre som forøvrig er blåmerka. Når du kommer et stykke av gårde følger du skiltingen opp Skosliteren til Svartvann. Her ved Svartvann er du kommet ved Urdselvas start. Nå kan du bare gå ned igjen til bussen og Urdselvas ende.

3.   Urdselva opp Mærradalen (Ramsåsens svar på mørkgonga)

Her går du samme vei opp Urdselva til du kommer til krysset ved grusveien på Jordbru bakom skuihoppbakken. Her kan du velge mellom å gå opp Skosliteren eller videre grusveien i retning parkeringsplassen med skiskytterarena og skytebane på Jordbru syd. Her går du altså bare ca 100-200 meter sydover i retning grusveien mot Jordbru syd. Du går da forbi et lite knippe med gammel granskog. Her tar du opp til høyre over eller gjennom en grind opp et traktorslep som går opp til den blåmerkede vinterveien. Omtrent på samme sted går passasjen opp Steinura opp til den såkalte Mærradalen (såkalt type mørkgong) Denne passasjen opp Steinura må du finne selv. For den er nemlig ikke noen sti hverken på kartet eller i virkeligheten. (ADVARSEL, HER MÅ DU VÆRE FORSIKTIG OG SE OPP FOR LØSE STEINER. DET KAN OGSÅ VÆRE EN DEL HUGGORM HER).
Når du så kommer opp til Mærradalen må du riktignok ta stilling til om det i det hele tatt går an å gå opp her. Jeg har nemlig aldri gått opp her sjæl og jeg har heller aldri hørt om noen som har gjort det heller. Men jeg har riktignok gått opp Steinura for å se på denne Mærradalen en gang. Det viktigste her er at det er mye glatt jord her, så det er mulig at det ikke går fordi det er for farlig. Dette fordi du ikke får feste (riktignok noen småtrær som klamrer seg fast, men det er mulig det blir for farlig for det). Et alternativ kunne vært om noen veldig klatrekyndige tok seg opp og festet et tau her. ADVARSEL HER OGSÅ SKJER FERDSEL PÅ EGET ANSVAR. JEG HAR EGENTLIG ALDRI HØRT OM NOEN SOM HAR GÅTT OPP HER.

3.   Tanum skogen rundt via bruktbutikk

Denne runden kan du både ta i fra Emma arbeidssenter like ved Emma kafe, men også i fra Åses vei helt i nordenden av Emma Hjorth, tett inntil Kirkerudbakken. I fra Åses vei går du opp Haugkleiva og forbi kraftledningen og så inn til venstre på nedsiden av jordet og inn i skogen forbi en gravhaug og noen småkoller. Da kommer du til et kjempeflott utsiktspunkt.

I området her nedenfor stien skal det også være noen spennende kalkgruver som ligger her i fra gammelt av.  Her fortsetter du videre til nedsiden av Tanum kirkegård hvor du også har et vidt og fint utsyn innover mot byen.

Heretter går du inn på kirkeveien på sørvestsiden av kirken. Når du så kommer nedover til et kryss hvor kirkeveien går nedover til høyre kan du velge mellom og gå rett frem til høyre eller inn til venstre. går du til venstre så kommer du ned til der hvor stien går ned til emma hjorth hvor du som sagt også kan starte turen i fra her går du inn til venstre mot emma hjorth og så med en gang inn til høyre til tokerudutsikten. tokerudutsikten kan du som sagt også gå ved å gå rett i fra emma arbeidssenter ved emma kafe og opp forbi pumpehuset og så rett inn til venstre mot tokerudutsikten på tokerudutsikten er det et naturlig bord med benker i stein formet av tidens tann her kan du se praktfullt inn til fornebu oslo ullernåsen bærum sykehus og kolsåstoppen og mye mere. når du så går herfra kan du gåtilbake enten via der du gikk hvis du gikk i fra tanum kirke og åses vei/haugkleiva eller rett frem og på skrå inn til høyre over enn kolle til et fint utsiktspunkt mot skaugumsåsen og et jorde hvor du kan se rådyr i solnedgang. etterhvert kommer du inn på kirkeveien igjen hvor du i første omgang enten går forb en froskedam regndam/isdam og så inn til venstre eller

hvis du gikk tilbake dit du kom i fra så går du ned til froskedammen via et hogstfelt med mye fin utsikt. herfra i fra froskedammen går du videre på kirkeveien hvor den går forbi en praktfull eplehage og ett gammelt gårdsbruk så videre ned til skolen rundt og videre ned forbi kvikkhytta en hytte eid av 1 tanum og jongsspeiderne hit kan du også ta mange andre turer eller avstikkere enten via sørsiden av jordet eller bare via noen høydedrag som avstikker i fra skolen når du så kommer til kvikkhytta så er det en del fine utsiktspunkt både ved kvikkhytta (hvis du går ut dit) men også like forbi kvikkhytta er det ihvertfall ett. rett etter utsiktspunktet ved stien rett forbi kvikkhytta går du ned en ganske så bratt sti rett ned til øvre ås gård verdt å merke seg er at før du går ned denne stien så kan du også gå litt forbi til ett også veldig praktfullt utsiktspunkt som også er verdt turen sin som en snarvei i fra tokerufutsikten ihvertfall hvis du går helt i fra åses vei. når du så kommer til øvre ås gård så går du grusveien opp til tanumveien går ned gangveien og inn gamle tanumvei til speiderens gjenbruk på tanum du kan gå inn her titte og så gå videre ned til vågebytoppen barnehage hvor det så inn til venstre går en veldig usynlig tursti ned mellom en sveitservilla og så ned krysser vågebyveien og så videre ekstra bratt ned til åssletta. forbi et gult hus så går du inn til høyre en tursti som følger langs kraftlinja og så opp bilveien forbi klubbhuset til den lokale idrettsklubben på tanum jardar IL og så enten inn til høyre over jorde og så opp til venstre stiene opp til emma hjorth eller bare videre stien forbi barnehagen i enden av denne blindveien og så videre opp til emma hjorth

1. .Kattåsen og Eikelundshøgda via Eikelundsraset i fra bussholdeplassen på Kattås

Turen starter i fra bussholdeplassen på Kattås som forøvrig også er en p-plass for biler, går opp den blåmerkede stien som følger bilveien og kraftledningen opp til Vestmarksetra. Når så turstien har gått vekk i fra kraftledningen og innom bilveien og så tilbake et øyeblikk, da går du andre eller tredje sti (den tredje stien står bare på kartet "Vestmarksetra" i fra 1989 utgitt av IL Tyrving) til høyre etter at turstien har fulgt nordenden/oversiden av kraftlinja et stykke. Begge stiene (forøvrig den ene er en vei) går så opp til noen hytter. Når du har passert hyttene kan du velge mellom å gå opp til høyre opp til utkikkspunktet eller opp til venstre til den minste toppen. Etterpå må det undersøkes om det går an å gå ned til stien på nordsiden av Kattåsen. Selv om Vestmarka er min barndoms dal og jeg kjenner den som min egen bukselomme så er Kattåsen noe jeg har vært veldig lite på og jeg er ikke sikker på om det her går an å gå ned. I så fall tenker jeg beste mulighet er ned juvet i midten, kanskje muligens ned på skrå via putten på nordsiden av selve toppen og utkikkspunktet. I så fall hvis du går ned i fra putten så skal du komme ned på en sti som kanskje ikke skal ha vært i bruk siden 1990-2000 tallet. Ned på stien i fra 90 tallet tar du deg trygt ned til pumpestasjonen på Kattås. På kartet i fra 1989 står ikke pumpestasjonen tydeligvis heller en flott myr en liten Vårdam og en bekk. Her går du sørover oppover Eikelundsraset til kraftlinjen ved Vestmarksetra. Når du så kommer til kraftlinjen ved Vestmarksetra er det praktfull utsikt innover mot byen. Her går du oppover en firehjulstrekker-vei som nå har fått grusdekke på noen deler. Husker ikke om det var fra helt nede ved skiløypa eller lenger opp. Når du så kommer til andre krappe venstresving på denne sikksakkveien går du inn til høyre et traktorslep på et nytt hogstfelt som er full av bringebærkratt. Merk, stien var fortatt veldig synlig mot slutten av juli i fjor.

Her følger du videre inn i skogen på et gammelt veifar som har klart seg veldig bra uten så veldig mange trevelter. Og da med tanke på det som skjedde under vinteren 2020-2021.

Videre opp til høyre hvor det virkelig gamle veifaret går opp til venstre. Opp til høyre ser du etterhvert litt utsikt og du kommer til en ferdig nedrast hytte/ruin i fra mellomkrigstiden. Her er det bare å nyte utsikten og plukke blåbær. Muligens om du allerede har plukket en del bringebær nede ved firehjulstrekkerveien allerede. Deretter bærer det nordover opp forbi oversiden av hytta der det gamle veifaret har gått på baksiden på vestsida av hytta. Her kommer du etterhvert til et nytt hogstfelt som ikke står på kartet i fra 1990 tallet. Så her er det bare å smøre seg med tålmodighet da det er veldig vanskelig fremkommelig. Sist jeg gikk her måtte jeg snu fordi jeg hadde for dårlig tid.

Når du er her ved hogstfeltet kan du i så fall velge mellom å bushe opp til Ringenhytta og gå ned stien på nordvestsiden. Den har holdt seg bra i alle år og er fortsatt i god stand. Deretter går du en tydelig umerket sti direkte ned til Haugsvollen. Eller å gå ned de to stiene i fra 1990 tallet på Nordøstsiden av Ringen-hytta. Den til høyre ned fra hogstfeltet går direkte nedover mot pumpestasjonen, verdt som et alternativ hvis du tror på spøkelser, for den til venstre går inn på den populære traseen til Haugsvollen. Her skal Peder Ringieie ha bodd med Anne Larsdatter som han drepte på vei ned Skosliteren på andre siden av Ramsåsen i november 1846. Vel å merke så skal også Peder Ringieie ha blitt drept. Han ble hengt eller hogd huet av på Jongsåsen i oktober 1847.

Etter der du gikk til høyre inn ved bringebærstedet opp mot den forfalne hytta, så kan du gå inn til venstre en sti som går inn til venstre fra firehjulstrekker veien i fra der den første hytta dukker opp på vei oppover denne. Bortover eller litt nedover langs høydekurven følger du stien etter å ha tatt til venstre her er det også en del spøkelses hytter. Når du så kommer ned rett ved der hvor den gamle blåmerka stien inn mot haugsvollen går hvor det forøvrig også er en hytte så går du opp til høyre mot ringenhytta ringenhytta er forøvrig verdt en titt det er nemlig en veldig fin hytte med veldig flott utsikt. vel nede på haugsvollen så er det bare å følge blåmerkinga ned mot pumpestasjonen på kåttås og videre veien og stien ned til bussholdeplassen p-plassen på kattås og vel hjem.

PS.   Det går også an å gå blindstien ut til hytta ved eikelundsraset helt nede ved der som firehjulstrekker veien går opp i fra skiløypa bare for å få seg en ekstra utstikker.

(Forfatteren i fullt firsprang nedover mot Haugsvollen, snarveien over Eikelundshøgda)

(Opplysningsskilt fra DNT, rett ved den umerkede stien om Eikelundshøgda går)

(Info om skogen i Bærum, hvor snarveien over Eikelundshøgda går)

(Ringenhytta)

(Pilen viser hvor stien begynner/slutter)

Her har du et oppussings objekt med pipe og utedo, i tillegg til grunnmur.

Fantastisk utsiktsforhold fra alle oppholdsrom hvor man kan nyte solens siste åndedrag.

Pluss diverse inventar.

(Stien over Eikelundshøgda slik den ser ut ovenfor hytteruinen)

(Jeg gikk entur på stien, oisann! Hva er det som stikker opp fra bakken der?)

(Milorgkoia på Ramsåsen)

(Utsikt fra stien forbi Milorgkoien)

(Utsikt fra ruinen Eikelundshøgda)

(Ringenhytta)

(Ringenhytta, ser i retning rustan leir)

Pumpestasjonen på Kattås sett i fra Kantebakk denne er nå under oppgradering

(Haugsvollen)

(Kattåsen, Oslo og Nesodden, sett fra ruinen på Eikelundshøgda)

(Blåbærstedet ved nedrast hytte)

(Utsiktspunktet ved Ringenhytta, Eikelundshøgda. Flott utsikt mot Oslo)

(Haugsvollen, plassen der Peder Ringeneie og Anne Larsdatter bodde)

(I bakgrunnen skimtes en umerket sti og snarvei som går over Eikelundshøgda, utenom Ringenhytta)

(Stien mot Ramsåsen, rett ved Milor-koie)

(Flott moltemyr ved Milorg-koie)

(Her går snarveien inn til høyre bak bjørketreet)