Lomtjønnfjellet Tuddal!

(Gaustatoppen og Gaustamassivet sett fra Dardalen)

(Dardalen-seter)

De flotte bildene du kan se her er av seteren Dardalen og en seter ved Ostetjønn på nordsida av Utmannsnipun i Tuddal. Fra begge setrene har du kjempeflott utsikt nordover mot Gaustamassivet.

Bildene av den vakre innsjøen med de flotte setrene er tatt på Nordsida av Lomtjønnfjellet 1187 m.o.h og med selve Lomtjønn på 874 m.o.h i forgrunnen.

Du kan følge stien i fra parkeringsplassen ved Sveigtjønn og inn forbi Dardalen og Ostetjønn, og helt til Bergetjønn rett sør for Lomtjønn for å komme hit. Men du kan også følge stien i fra bommen ved Stuverud og opp Kvitåa, men dette er jo en litt lengre tur.  -i hvert fall hvis du skal ha en dagstur til Tuddal i fra Oslotraktene

Et annet tips er å sykle i fra overnattingsstedet Hogstul-hytter og opp forbi Solemstjønn og Kova.

Her er det også en kjempeflott foss videre forbi Kroklonin.

Ved Kovflottjønn kommer du forbi noen fine gamle forlatte tømmerhytter ved Kovflott.

Videre opp Mydøla til setervollen Lie og Bismargarden, Nordre Espelie oppe ved Gyving, er det et flott utsiktspunkt. Etter Gyving klyver veien seg opp forbi Gyvingjuvet ved Klovebru sykler du videre opp til venstre veien langs med Kova og opp til Kovvatnet. Her kan du gå inn til både Femorklie, Mydalsfjellet og Sløåtjønnan over demningen og videre på sti.

Du kan også gå på nordsida av Kovvatnet inn til Storehaug, Sandviken, Kovviken og videre enda lenger innover. Du kan også kjøre inn til Kovdemningen mot bompenger i fra Stuverud.

Hvis du da har overnatta i Tuddal så skal du nok rekke ganske langt innover blant annet videre forbi Kovviken, Husbreihaugan og videre opp forbi søndre og nordre risbua. Muligens nedom øvre og nedre Kovedalen. Eller etter risbuene forbi Steinselet og videre opp forbi Lauvhovd, Øvrestul, Helleksdalen, Nystul og ned til veien ved Bonsvatn. Mulighetene for å campe på veien hit er som sagt med tanke på alle setervollene jeg nå har nevnt er mange. Og hvis du camper mellom Kovedalsnuten og søndre Risbua, så skal nok en dagstur videre herfra og opp til Lomtjønnfjellet og Damlifjellet via Kroktjønan ikke være så vanskelig. Du kan også  i fra risbuene gå videre til Bonsvatn via Gunnarburoe og Finnvollen og ned til høyre veien ned til Bonsvatn, når du kommer ned til veien ved setervollen eller gårdsbruket gammen. Fra Hogstul.hytter kan du fint også gå prestvegen. Denne passer bra for de som er eldre og dårlig til bens da det ikke er så kupert her

KART OVER TUDDAL:

(Dardalen)

(Ostetjønn-seter)

(Lomtjønn, med setervoller i bakgrunnen)

(Her kan du såvidt skimte en setervoll midt inn i den trolske Theodor Kittelsen-skogen. Eller er det nøkken mon tro?)

(Ostetjønn seter)

(Ostetjønnseter)

(Ostetjønnseter, med to nysgjerrige sauer)

(Femorklie, den største seteren i området. Gode parkeringsmuligheter like ved)

(Utsikt over Kovvatnet tatt vestover fra Femarklie. Fra fjellene i bakgrunnen går det en sti som du kan følge til bonsvatn.)

(Kovflott)

(Nordre Espelie)

(Seteren Lie, med flott utsikt og sauer)

(Bismargarden)

(En foss langs elven Kovva)