Røstvetfjellet, Langmyra naturreservat, Nordfjordhytta, Isi og Enli-naturreservater!

(Utkikksposten og teltplassen, Røstvetfjellet)

Røstvetfjellet

På bildene ovenfor ser du et praktfullt utsiktspunkt ved Røstvetfjellet, rett sør for Langemyr og Hujonfjellet, og like ovenfor Isi-avfallsplass i Bærum.

Så selv om bildet gir inntrykk av å være midt inne i den villeste villmark, så er bildet tatt rett ved Bærums tettest bebodde område, nemlig hjemstedet mitt Rykkinn.

her har du en lokal skatt hvor det er perfekt å sette opp teltet, -men pass opp for huggormen som også trives godt på en idyllisk og solfylt plass som dette.

Under ser du kartet som tar deg opp til Røstvetfjellet, og er du heldig så får du kanskje øye på en gaupe da de er observert flere ganger i området.

(Markert kartutsnitt av Rognlia-kartet til Lommedalen orientering ifra 1989)

Slik finner du frem:

Flere kartutsnitt i fra nettstedet mapant til norges orienteringsforbund. Merk at selv om dette er de nyeste kartene det går an å få tak i så er mye av stiene misvisende og bekker står tegnet inn som veier istedet i forhold til vanlige detaljer på orienteringskart.

For å komme deg dit så må du gå en vei på oversiden av Isi. Dette er en vei som det riktignok står "gjennomkjøring forbudt" på, men dette er det bare å overse, da det er fullt mulig å gå tur der. Veien er forøvrig merket med blått av DNT.

Det går forøvrig også fint an å komme seg dit ifra Rykkinn.

Rett før en bakketopp på nedsiden av et jorde tar du til høyre ved en gjørmete firehjulstrekker-vei, og denne kjenner du igjen ved at veien ofte blir fikset på, med grus og sagflis, både vinter og sommer.

Deretter kommer du til en flott husmannsplass med en diger tjue år gammel Toyota Landcruiser på tunet, og som du tydelig kan se at noen regnbuemenn har tatt godt vare på.

De samme regnbuemennene har et regnbueflagg på tomten sin, derav navnet regnbuemenn.

Videre rett forbi husmannsplassen hvor traktorveien begynner på en krapp høyresving, går du første traktorslep inn til venstre. Denne er avmerket på kartet med rødt.

Etter et par kilometer, 1500-2000 meter, kommer du til et hogstfelt med massevis av ramsløk.

Her snor traktorveien seg sikksakk (se det sammenlignbare kartet med piler som markerer hvor stien er tegna inn på kartet).

Følger du traktorslepet helt til det stopper uti en myr, så tar du til venstre ut på utsiktspunktet.

Og vipps så er du er fremme!

Fra denne plassen kan du se nordlige deler av finnemarka i Hole, Krogskogen, Risfjellet, Ramsåsen og nordlige deler av Vestmarka.

PS: stien opp til Røstvedtfjellet er nylig ryddet i stor skala med motorsag og greinsaks.

Isi og Enli-naturreservat:

Kart over området fra 1991 det såkalte Gommerudkartet. PS: stien helt til venstre markert av meg med grønn tusj er i dag ryddet helt opp til den blåmerkede stien mye lenger ovenfor der som denne stien og kartet stopper

Her går du heller opp i retning Solfjellsstua og Nordfjordhytta, langs en tydelig traktorsti. Når du kommer frem til et sted hvor DNT og Rykkin velforenings kultursti sånn ca begynner, på en myr med mye fyllmasse av grov stein, følger du det som du ser på kartet over, markert med lilla. Her går stien videre opp til Nordfjordhytta på en flott trase med mye flott natur. I mens du går denne stien så kan du i stedet for å ta til høyre, følge stien videre rett fram. Her kan du også gå til venstre, opp mot en kolle med en flott utsikt. Den rosa stipplingen viser omtrent hvor du kan gå for å finne frem til dette utsiktspunktet.

Ramsåsen er dominerende over hele området

O-kartutsnitt over Isi og Enli Naturreservat og omegn i fra Eineåsen kartet i fra ca 2011-2018. Merk deg at her er stier og bekker mere riktig i forhold til Mapant kartene i fra 2022. Og stier er omtrent uendret siden Gommerudkartet i fra 1991. Ellers er jo mye vegetasjon endret på selvfølgelig Men på Gommerudkartet så er det jo ikke så mye vegetasjon heller bare klassisk gammel inntegning. PS: stien nederst til Venstre på kartet er i dag ryddet videre opp langs med det grønne området med bekken og øverste del av dalsøkket helt frem til blåstien midt mellom post nr 68 og 69 på kartet.

Kolsås i det fjerne. Her heller ikke langt unna Rykkinn.

Stovivannet kan her skimtes, og er også veldig dominerende i området.

Her kan du se Tanumplatået, indre oslofjord, håøya, hurumlandet og drøbaksundet.