Flotte steder verdt å besøke i Lommedalen

Her skal du få lese om en hel haug med flotte områder midt inni kanskje Bærums flotteste villmark, Lommedalen. Stedene jeg ønsker å ta deg med til er Kryssbydalen, Kryssbymyra,  Dritarholdalen og Fanteputten teltplass.

Kilde: skiforeningen.no(Foto/kilde: http://www.skiforeningen.no/img/publish/26264.jpg)

Aurevann og Kryssbymyra, Byvann via Dritarholdsdalen

Først følger du Kampeseter-veien opp fra bykrysset, og deretter tar du av inn veien til Aurevann. Ved å gå til høyre inn en helt utydelig sti til venstre for veien et lite stykke, så kommer du til Kryssbydalen og Kryssbymyra. Stien blir riktignok mye mere tydelig rett etter at du har gått inn på stien.

På nedsiden av Kryssbymyra hvor stien gjør en slak høyrekurve kan du gå opp et utydelig traktorslep som nesten ikke er synlig, eller bare følge myra og dalsøkket opp til du kommer til et traktorslep som går nedover en flott granskog til venstre.

Deretter så følger du Dritarholdalen ned til byvann. Herfra er det kanskje lettere å finne akkurat denne stien ved å gå fra en rorbu helt i sørenden av byvann (hvor det nylig ble ryddet langs en kraftlinje der) hvor stien går for noen år siden.

Her krysser du hogsten i kraftlinjen, og deretter gå opp dalsøkket der du etterhvert kan se stien starter. Herfra er det ganske lett å se traktorslepet som flere steder er bygd opp med stein.

Når du så etterhvert kommer til en sving, så vil du se traktorslepet

Gå inn til venstre opp høydedraget for så å gå inn til høyre, men merk at denne stien ikke er særlig tydlig.

Fanteputten, Kryssbymyra fra Byvann via Dritarholsdalen

Først etter at stien har gått inn til høyre for høydedraget kan du se stien her som en tydelig branngate i terrenget. Du følger så stien rett opp til du kommer frem til Fanteputten.

Her kan du campe trygt under skogbrannfare grunnet putten du har fremfor deg.

Her er det kanskje også mindre mygg enn dumpa nedenfor, så dette er en ypperlig teltplass!

I dumpa nedenfor ser det ut som stien som du gikk på fra før stopper. Men fortvil ikke, for her er det fortsatt mulig å finne stien videre til Kryssbymyra, og som forøvrig ble brukt som slipp-plass under 2 verdenskrig.

Stien du gikk på fra før følger dalsøkket og går til venstre før den stopper i en liten myr.

Her bør du se at den går bratt opp og krap til høyre i granskogen rett før blindstien inn til den lille myra.

Deretter svinger stien slakt til venstre, og det viktigste er kanskje å se på toppen at stien her stopper, og at du må følge til høyre ned dalsøkket (til høyre for deg) for så å følge myra ned.

Strandlinjen langs med Småvann (enkel sti)

Et lite stykke før veien inn til Aurevann, så kan du gå opp en vei inn til tjærnet Småvann.

Der som Kampeseter-veien passerer bekken Småvasset, mellom Småvann og Aurevann.

Her kan du følge en fin sti som går langs strandkanten på Småvann tilbake til kampeseterveien på nordsiden av Småvann.

Her kan du campe og fiske men ikke bade pga at det er en drikkevannskilde for Bærum. Og skal du på do så må du nok gå et stykke unna vannet og campingplassen din. Denne siste turen i dette området anbefaler jeg som en fin ener hvis du har problemer med den første turen opp til Dritarholdalen og Fanteputten, som i grunnen er mye vanskeligere.

Stien opp til Kryssbymyra er ellers fin å ta ifra det blåmerka sti-systemet forbi Kampen og Setervann (Baerums høyeste vann 410 m.o.h nesten 100 meter høyere enn Kolsåstoppen)

Her går det tydelige stier langs med Setervann, og en tydelig sti fra nordsiden av setervann til Kryssbymyra, og som er den samme som fra Aurevann via Kryssbydalen.

Her på nordsiden av Sætervann går det en gammel skiløype som ble nedlagt på 1980 tallet for mange mange år siden da grinebiteren Martin Kampen tok over styringa på Kampen gård la ned serveringsdriften som kretsmester i langrenn Marit Nysæter. Kampen hadde drevet som serveringssted med smultringer og boller i mange år. Denne skiløypa går forbi Trillingvanna som er verdt et besøk.

Opp mot nordøst høyre går det en sti til Helveteshytta som jeg gikk for noen år siden. Der innbilder jeg meg at det ville vært kult å sykle downhill i fra Helveteshytta og ned til Byvann Aurevann via både Dritarholdalen og Kryssbydalen.

På stiene til Dritarholdalen og Fanteputten kan du også kombinere en tur til Dritarholshøgda som er Bærums nest høyeste topp 473 m.o.h.

Riktignok er det lettest å ta ifra Sætervann/Kryssbymyra eller Kryssbydalen, men den er også grei å ta fra Dritarholsdalen.

Slåttmyrene, Slåttemyråsen og Slåttmyrbekken er riktignok noen runder ned mot Byvann og opp mot Kampeseter og Trehørningen som er greie å ta ifra Fanteputten.

Går du feil ved Dritarholsdalen eller Dritarholshøgda så skal du vite at du da blir fanget opp av veien inn til Kampeseter eller Sætervann, og derfra finner du veien hjem.

(Bildet fra hvilebenk på vei til Kolletuppen)

Kolletuppen og Åmotkollane

Kolletuppen er en kjempeflott topp med praktfull utsikt ikke langt i fra parkeringen ved Tobonn.

For å komme hit så kan du gå opptil flere kjempefine og tydelige umerka stier opp til toppen. På veien opp er det en benk med et praktfullt utsiktspunkt som hvileplass på veien oppover.Åmotkollane og tur trase mot Sætervann, Dritarholsdalen og Kryssbydalen.... her går du opp i fra Tobonn enten på bilveien Kampeveien eller oppover en umerket sti langs med Kampeveien. Der hvor den første avkjøringen til venstre på Kampeveien går du til venstre og så til høyre (gjelder begge trasealternativer). Når du så har gått til høyre så kommer du etterhvert oppover en kjempeflott sti via Ferrata hvor noen har satt inn trappetrinn i treværk og rekkværk i tau. Videre oppover så kommer du til et sted hvor du kan velge mellom å gå til høyre eller til venstre. Til venstre kan du enten gå rett opp til venstre og så til venstre igjen ned i mot en spennende branntomt i fra brannen i Lommedalen rundt Sankthans i 2018 og så tilbake igjen og videre oppover mot hytta med praktfull utsikt. Du kan også gå til høyre opp til en hytte også med praktfull utsikt. Vel fremme ved hyttene kan du velge mellom å gå hjem igjen etter en kort kveldstur bare for å se på utsikten og branntomten, eller du kan bare gå til branntomten. Eller du kan gå en hel dagstur videre innover mot Åmotkollene for å sanke blåbær eller multer gå videre til Sætervann for å få en fin rast, brenne bål, bade eller fiske. Herifra kan du gå videre nordover i mot Helveteshytta og flere mil videre innover på skogen her. For eksempel Presthytta til DNT kunne jo her vært et fint alternativ for overnatting. Eller du kan gå stiene forbi Kryssbymyra og ned Kryssbydalen eller Dritarholsdalen (her er det fantastisk å sykle Downhill) videre ned til enten Aurevann eller Byvann på oversida av Dritarholsdalen så er det et kjempefint kantarellsted.

(Bilde fra Småvann)

(Bildet fra Byvann)

(Bekken mellom Småvann og Aurevann, tatt fra grusveien)

(Bilde fra Setervann)

(Oppover mot Helvetshytta)

(Bildet tatt opp mot Helveteshytta)

(Bildet tatt ved snarveien fra Kryssbystien til Setervannsstien)

(Begge bilder over er tatt fra stien ned Kryssbydalen)

(Utsiktsbilde tatt nedenfor Kolletuppen)

(Vakker utsikt i fra hvilebenken)

(Bilde tatt fra Kolletuppen)

Under er et oppdatert kart over Solkollen: